Nowy zawód przepustką do rynku pracy
Zdobyć zawód z przyszłością
Nowy zawód przepustką do rynku pracy to projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020. Jego beneficjentem był Powiat Stargardzki. Sama realizacja miała miejsce w Zespole Szkół Nr 5 w Stargardzie, od 1 stycznia 2021 do 31 sierpnia 2022.
Projekt skierowany był do uczniów technikum zawodowego oraz kierunków gastronomicznych w szkole branżowej I stopnia. Jego głównym celem było podniesienie jakości kształcenia zawodowego, poprzez lepsze dostosowanie form i warunków jego prowadzenia do wymagań gospodarki i rynku pracy.
Projekt sfinansował m.in. wyposażenie pracowni. Usprzętowił je w nowoczesne drukarki 3D kilku firm i rodzajów, wraz z specjalistycznym oprogramowaniem. Dla uczniów szkoły branżowej zakupiono dodatkowy sprzęt gastronomiczny dla ich pracowni. Dzięki temu udało się stworzyć naturalne warunki pracy dla uczniów wielu kierunków i specjalizacji.
Doskonalimy umiejętności
Projekt zaplanowano kompleksowo. Sfinansował zarówno staże uczniowskie, jak i ponadprogramowe oraz zawodowe zajęcia specjalistyczne pozwalające rozszerzyć kwalifikacje zawodowe (prawa jazdy kategorii B, kurs sommelierski, kursy wózków widłowych, podstawy specjalistycznego oprogramowania AutoCAD oraz kurs carvingu). Uczniowie mieli także zapewnione indywidualne i grupowe doradztwo psychologiczno-zawodowe w zakresie wspomagającym orientację zawodową.
Program skierowano również do nauczycieli, poprzez zapewnienie kursów doskonalących kwalifikacje. Wpłynęło to na dalsze dostosowanie poziomu kształcenia wszystkich uczniów do potrzeb obecnego rynku pracy. Utworzona została również klasa patronacka dla zawodu technik programista.
Program objął swym zasięgiem łącznie 55 uczniów z różnych kierunków, oraz 15 uczniów z kierunków gastronomicznych w szkole branżowej. Wymierną korzyścią dla uczniów – oczywiście poza zdobyciem dodatkowej wiedzy i kwalifikacji – było otrzymanie wynagrodzenia za staże u lokalnych pracodawców, co w dużej mierze poprawiło ich osobiste finanse.
Podczas projektu udało się nawiązać współpracę z wieloma lokalnymi przedsiębiorcami z branży gastronomicznej i mechanicznej. Zmieniło to wizerunek placówki, jako szkoły nowoczesnej, dobrze wyposażonej i dobrze kształcącej.
Podsumowując – projekt miał duży wpływ na społeczność szkolną, nauczycieli i lokalne firmy. Pracodawcy nawiązali nowe kontakty z potencjalnymi pracownikami. Uczniowie zdobyli cenną wiedzę i nowe umiejętności, które przydadzą się im w przyszłości na rynku pracy. Szkoła zyskała sprzęt, który wykorzystuje na zajęciach i który do tej pory był całkowicie poza jej zasięgiem finansowym.